Axarayli isimli üyeden alýntý
Mimar Sinan.
Kanuni Sultan Süleyman’ýn kýzý Mihrimah Sultan on yedisine bastýðýnda, iki kiþi onunla evlenmek ister. Mihrimah, yani Mihrü Mah, Farsca’da “Güneþ ve Ay” anlamýna gelir. Kýzla evlenmek isteyenlerin biri Diyarbakýr Valisi Rüstem Paþa diðeriyse Mimar Sinan’dýr.
Padiþah kýzýný Rüstem Paþa’ya verir.
Koca Sinan evlidir, ellisindedir ve de Mihrimah Sultan’a deliler gibi aþýktýr! Gerçi sevdiðine kavuþamamýþtýr ama, aþkýný, olanca güzelliðiyle sanatýna yansýtmýþtýr.
Üsküdar’a, Saray’ýn isteðiyle elbet, 1540 yýlýnda Mihrimah Sultan Camii’nin temelini atar ve 1548’de bitirir. Camiyi yaparken, eserine sanki “etekleri yerleri süpüren bir kadýnýn” dýþ çizgilerini verir.
Derken, ilk kez padiþah fermaný olmaksýzýn, Edirnekapý’da, pek kimselerin uðramadýðý ýssýz ama Ýstanbul’un en yüksek tepelerinden birine, ikinci bir eser yapmaya koyulur Mihrimah Sultan’a. Cami küçücüktür. Minaresi otuz sekiz metredir, bir adet incecik kubbesi üzerindeyse 161 pencere, camiin iç güzeliðini aydýnlatýr. Ýçerdeki sarkýtlar ve minare kenarlarýndaki iþlemeler Mihrimah Sultan’ýn topuklarýný döven saçlarýný anýmsatýr insana. Ýþte, aþka adanmýþ iki eser.
Þimdi, gidin Edirnekapý ve Üsküdar’daki camileri ayný anda görebileceðiniz bi yer seçin. Ve 21 Mart’ta, yani geceyle gündüzün eþit olduðu günde seyreyleyin. Unutmadan, 21 Mart Mihrimah Sultan’ýn doðum günüdür.
Göreceðiniz manzaraysa þudur:
Edirnekapý camiinin tek minaresi ardýndan tepsi gibi kýpkýrmýzý güneþ batarken, Üsküdar’daki camiinin ardýndan ay doðar! Mihrü Mah eþittir Güneþ ve Ay. Bu nasýl akýllara ziyan bir hesaplamadýr; nasýl bir güzellik anlayýþýdýr ....